De Nederlandse Publieke Omroep heeft een probleem met de felgekleurde logo’s rechtsboven op de publieke netten. Die kunnen door inbranden televisieschermen beschadigen. Vooral plasmaschermen zijn daar gevoelig voor.

Een woordvoerster bevestigde dinsdag een bericht hierover in het AD.

De NPO heeft de omroepen voorgesteld alle beeldmerken gedurende het programma transparanter te maken. Aan het begin en aan het eind zouden dan wel de felle kleuren te zien zijn. Dat geldt zowel voor de logo’s van de publieksnetten 1, 2 en 3 rechtsboven, als die van de omroepen zelf aan de linker bovenkant.

NPO-directeur Frans Klein heeft de omroepen een memo gestuurd na een advies hierover van de European Broadcasting Union (EBU) over schade die aan de schermen kan ontstaan.

De NPO en de omroepen zijn over het voorstel van de NPO in gesprek, ,,maar ze zijn er nog niet uit’’, aldus de woordvoerster. De NPO-directeur had in het memo ook gewaarschuwd voor schadeclaims van kijkers.

Inbranden zendernummers NPO

Volgens de zegsvrouw komen er per jaar enkele tientallen klachten binnen van tv-bezitters over het inbranden van het zendernummer rechtsboven. Doordat er alleen tussen de programma's door op de publieke zenders reclame is, zijn die ook langer te zien. De logo's van de omroepen zoals NOS, TROS of VPRO zijn minder schadelijk omdat die vaak wisselen.

Het probleem zou vooral spelen bij plasmaschermen. Die worden inmiddels niet meer zoveel verkocht omdat ze in tegenstelling tot LCD-schermen veel energie slurpen.

Nieuwe naam zenders: NPO 1, 2 en 3

Vanaf 19 augustus krijgen de publieke televisienetten een nieuwe naam. Nederland 1, 2 en 3 zijn vanaf dan NPO 1, 2 en 3. Ook Zapp en Zappelin krijgen de afkorting van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) voor hun naam.

De naamswijziging was al begin dit jaar aangekondigd voor na de zomer. Ook de radiozenders moeten eraan geloven, die krijgen vanaf deze dag dezelfde toevoeging: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6. De naamswijziging volgt na de introductie vorig jaar van de gezamenlijke internetportal npo.nl en de NPO-apps.

Publieke Omroep wil 'herkenbaarder' zijn

De publieke omroep doet dit voor de herkenbaarheid, omdat de namen van de tv-netten, radiozenders en websites tot nu toe te verschillend zijn. ,,We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet'', zegt NPO-bestuurder Shula Rijxman. ,,Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma's door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.'' De NPO denkt hiermee bijvoorbeeld beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale mediamerken als YouTube, Google en Apple.

De individuele omroepen behouden hun eigen logo's. De naamswijzigingen kost de NPO ruim 1,5 ton.

De naamswijziging stuitte op de nodige kritiek in zowel de Tweede Kamer als bij de omroepen. De VPRO liet eerder weten in de omroepgids 'tot in lengte van dagen' vast te zullen houden aan de oude namen. Volgens een woordvoerster is de omroep nog steeds niet blij met de nieuwe namen, ,,en we zijn niet de enige'', maar gaat de VPRO er alsnog wel in mee.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl